Πριν από περίπου δύο χρόνια ο τάφος που βρέθηκε κοντά στο μυκηναϊκό ανάκτορο του Νέστορα στον Άνω Εγκλαινό, στη Χώρα του σημερινού Δήμου Πύλου-Νέστορος, ήταν μία από τις αρχαιολογικές ανακαλύψεις της χρονιάς, καθώς ήταν ασύλητος και πλούσια κτερισμένος.
Την ανακάλυψη έκανε η ομάδα των Τζακ Ντέιβις Τζακ Λ. Ντέιβις και Σάρον Ρ. Στόκερ από το Πανεπιστήμιο του Σινσινάτι, που εργάζεται στην περιοχή πάνω από 25 χρόνια.
Όμως, ο τάφος που ανήκει στον «Γρύπα Πολεμιστή», όπως ονομάστηκε, ακόμα και σήμερα συνεχίζει να εντυπωσιάζει τους αρχαιολόγους.
Αυτή τη φορά ένα μικροσκοπικό αντικείμενο, μεγέθους περίπου 3,5 εκατοστών, ήταν αυτό που τους άφησε άφωνους. Στην αρχή πίστεψαν ότι ήταν ένα είδος μεγάλης χάντρας και το έβαλαν στην άκρη για να επικεντρωθούν σε άλλα πιο εντυπωσιακά αντικείμενα, όπως τα χρυσά δαχτυλίδια.
Ωστόσο, όταν στη συνέχεια ο συντηρητής του αντικειμένου απομάκρυνε όλες τις προσμίξεις από την επιφάνεια, αποκαλύφθηκε ένας σφραγιδόλιθος από αχάτη με εγχάρακτο σχέδιο εκπληκτικής τέχνης και λεπτομέρειας, που δείχνει μια εντυπωσιακή σκηνή μάχης στην οποία «πρωταγωνιστεί» ένας πολεμιστής-ήρωας, γυμνός και με μακριά μαλλιά.
Ο ένας από τους δύο εχθρούς του κείτεται νεκρός κάτω από τα πόδια του, ενώ ο δεύτερος απεικονίζεται λίγα δευτερόλεπτα πριν τον θάνατό του, όταν δηλαδή ο ήρωας, που τον έχει ακινητοποιήσει πιάνοντας τον από την περικεφαλαία, βυθίζει το ξίφος στο στέρνο του.
«Ο σφραγιδόλιθος είναι το πιο έξοχο δείγμα γλυπτικής της Εποχής του Χαλκού που έχει βρεθεί», τόνισαν μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ οι δύο ανασκαφείς οι οποίοι σημειώνουν ότι είναι τρομερά δύσκολο να δημιουργήσεις ένα έργο με τόση λεπτομέρεια πάνω σε μόλις 3,5 εκατοστά σκληρής επιφάνειας! Τεράστιο ερωτηματικό είναι το πώς έγινε η εγχάραξη, καθώς μέχρι στιγμής δεν έχουν βρεθεί μεγεθυντικοί φακοί ούτε στην Κρήτη, ούτε στην ηπειρωτική Ελλάδα.
«Είναι πολύ δύσκολο να φανταστούμε κάποιος να χάραξε κάτι με τόση λεπτομέρεια με γυμνό μάτι», σημείωσαν οι δύο ανασκαφείς.
Στον τάφο του πολεμιστή της Πύλου βρέθηκαν συνολικά 50 σφραγιδόλιθοι, αλλά αυτός είναι μακράν ο καλύτερος. Δημοσίευμα των New York Times που παρουσιάζει το εύρημα φιλοξενεί και τη γνώμη του Μάλκομ Γουίνερ, ειδικού στην Αιγαιακή Προϊστορία:
«Πρόκειται για ένα από τα σπουδαιότερα αριστουργήματα τέχνης στο Αιγαίο που μπορεί να συγκριθεί με μερικά σχέδια του Μιχαήλ Άγγελου στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης», δήλωσε χαρακτηριστικά.